Ale dlaczego?

Kto z nas nie oglądał choćby jednego odcinka Matura to bzdura?
Kuba Jankowski zadaje pytanie, a przepytywani najczęściej z lekki rozbawieniem prezentują swoją niewiedzę.
W ogólnie mnie to nie dziwi. Pewnie sama nie odpowiedziałabym na sporą część tych pytań. Po pierwsze – za dużo rzeczy, których uczyłam się w szkole, wypadła mi z głowy. Na pewno poległabym na pytaniach związanych z historią. Zawsze miałam piątki, ale nad wyraz mało z niej pamiętam. Moim zdaniem to jest zupełnie normalne. Sposób nauczania nie sprzyja długotrwałemu zapamiętywaniu informacji, tym bardziej nie sprzyja ilość materiału.

W dzisiejszym świecie nie niepokoi mnie niewiedza, ale brak głodu wiedzy.
Nikt z nas nie jest alfą i omegą i posiada dziedzinę, w której jest totalną nogą. Sęk w tym, żeby mieć w sobie zapał i chęć do uzupełniania braków.
Jedna z rzeczy, Które najbardziej rażą mnie w ludziach, to właśnie ignorancja i brak ciekawości świata.

Ograniczenie się tylko do siebie i swojego podwórka.

To dla mnie szczególnie nienaturalne, kiedy niemalże każdy z nas ma stały dostęp do internetu, a dzięki temu do słowników czy wikipedii, czyli tak naprawdę kilka kliknięć dzieli nas od pogłębienia własnej wiedzy.

Choć bycie głodnym wiedzy potrafi nieraz znacząco utrudnić życie – szczególnie, kiedy przez cały dzień dręczy Cię jakieś słowo, którego nie pamiętasz, a jeszcze wczoraj wieczorem sprawdzałeś je
w słowniku, to mimo wszystko, wydaje mi się być jedną
z najlepszych cech, jakimi może odznaczać się człowiek.

A najpierw dziecko, bo to przecież właśnie w dzieciństwie zadajemy setki upierdliwych pytań w stylu: dlaczego? po co? ale dlaczego? ale jak to? dlaczego? co to jest? żeby zrozumieć, żeby poznać świat wokół nas.

Chęć zadawania takich pytań gdzieś po drodze w nas zanika
i sprawia, że zamykamy się tylko i wyłącznie w dziedzinach, które lubimy. Jasne, to super, że każdy z nas ma swoją ulubioną, w której czuje się najlepiej, jednak jeśli nie potrafilibyśmy wyjść poza nią, bylibyśmy w stanie dogadać się tylko z osobą, która podziela nasze zainteresowania.

Pewien stopień wiedzy ogólnej jest nam więc potrzebny, aby się ze sobą porozumieć choć w minimalnym stopniu.

Jasne, że są obszary, które średnio mnie interesują i na pewno nie będę zgłębiać ich w znaczącym stopniu, ale staram się cały czas poszerzać swoją wiedzę tak aby z jednej strony iść w kierunku, który najbardziej mnie pociąga, a z drugiej strony mieć pewien zasób wiedzy ogólnej, który pozwoli mi się dogadać z każdym człowiekiem.

Na tym właśnie polega dla mnie mądrość – na ciągłej chęci rozwoju, dyskusji i zadawania pytań.

Skomentuj

